Wat is SEO en hoe werkt het?

SEO (afkorting voor Search Engine Optimization), is het proces om een website of webpagina zo in te richten dat het hoog scoort in zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo.

SEO vertaalt zich naar zoekmachine optimalisatie in het Nederlands (search = zoek; engine = machine & optimization = optimalisatie).

Simpel uitgelegd betekent dit dat je technieken toepast waardoor jouw website hogere posities in Google, Bing, Yahoo en andere zoekmachines inneemt.

Wanneer je een hoge positie op de zoekresultatenpagina (SERP) hebt, wordt dit ook wel “organisch vindbaar” genoemd.

SEO is ook wel bekend als SEO marketing en is een onderdeel van online marketing (internet marketing). Daarbij wordt de term SEO ook gebruikt om specialisten aan te duiden, zogenaamde search engine optimizers (zoekmachine experts), zoals ikzelf.

seo-betekenis

Wat is het doel van SEO?

Het doel van SEO is om je website zodanig te verbeteren, dat deze vindbaar wordt relevante termen voor jouw aanbod of verdienmodel. Wanneer je dan hoger in de zoekresultaten komt, zullen meer mensen jouw website zien en is de kans op klikken een stuk groter. 

Voor de meeste websites is Google de belangrijkste zoekmachine om op gevonden te worden. Dit is niet verbazend aangezien Google wereldwijd 91,56% van het marktaandeel bezit (statcounter, 2023).

Dit zijn dus ongeveer 9 van de 10 gebruikers. In Nederland is dit zelfs nog iets hoger met 92,71%.

Bing is de tweede in Nederland met “maar” 3,84% van het marktaandeel. Wanneer je meer websitebezoekers wilt, is het slim om een goede SEO strategie te overwegen. 

Wat is zoekmachinemarketing?

Wat is zoekmachinemarketing?

Zoekmachinemarketing, vaak afgekort als SEM (Search Engine Marketing), is een verzamelnaam of een overkoepelende term voor de onderdelen die onder zoekmachinemarketing vallen. Zoekmachine marketing is een onderdeel van online marketing, waar bijvoorbeeld ook social media marketing ondervalt. 

Zoekmachinemarketing omvat simpelweg; “Het inzetten van betaalde of organische kanalen om meer bezoekers naar je website te krijgen”. Wanneer een gebruiker van Google een zoekopdracht invoert, kun je ervoor zorgen dat je website er tussen komt te staan in de zoekresultaten.

Deze zoekresultatenpagina wordt ook wel aangeduid met SERP (Search Engine Results Page). Dit kan door online advertenties, maar dus ook door zoekmachine optimalisatie. 

In de meeste gevallen wordt gesproken over SEO en SEA (search engine advertising), misschien heb je de Engelse term wel eens voorbij zien komen “ppc”, wat pay per click betekent. 

Hoe verschilt SEO van SEA ?

Het belangrijkste verschil tussen SEO en SEA (search engine advertising) is dat je bij SEO niet betaald voor een klik, maar bij SEA wel. Google Ads is een vorm van SEA.

Is SEO gratis? Ja en nee; SEO kan ik theorie gratis gedaan worden, wanneer je genoeg kennis, tijd en geduld hebt. Maar in de meeste gevallen kost SEO geld, omdat de meeste bedrijven/websites betalen voor specialististische kennis, schrijvers, instructies, links van andere websites en SEO software. 

Bij SEA kun je op basis van zoekwoorden een advertentie plaatsen op een zoekmachine. Je betaalt dan een bedrag per keer dat iemand op je advertentie klikt, of je nu een klant eraan overhoudt of niet.

Deze kosten per klik, ook wel cpc genoemd, heb ik zelf geregeld gezien van een paar cent per klik tot aan €40,- per klik. En hier hoef je dan geen enkele verkoop of aanvraag aan over te houden.

Het voordeel van SEA is dat je zelf kan bepalen op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden en op welke pagina de websitebezoeker terecht komt. 

Het voordeel van SEA is dat je gemakkelijk bovenaan zoekmachines als Google kan komen, zoals hieronder te zien in de afbeelding die een zoekmachine resultaten pagina (SERP) laat zien, in dit geval van Google.

SEO-vs-SEA verschillen

Op deze afbeelding zie je eerst de betaalde advertenties (gesponsord) en daarna pas de organische resultaten in Google.

Je ziet op datzelfde screenshot ook dat bijvoorbeeld KeukenConcurrent inzet op beide kanalen. Een goed voorbeeld van zoekmachinemarketing, waarbij er zoveel mogelijk resultaat via beide kanalen behaald wordt. 

Is SEO belangrijk genoeg om in te investeren?

SEO is belangrijk genoeg om in te investeren. Wel is het belangrijk om goed na te denken over je verwachtingen. Wanneer je een budget hebt van € 500,- per maand, kun je geen wonderen verwachten. 

“Maar als je via SEA gewoon kan betalen om bovenaan te komen in Google, waarom zou je dan nog in SEO investeren?”

Omdat de meeste mensen toch doorscrollen naar de organische resultaten, 53,3% van de websitebezoekers komt gemiddeld vanuit SEO (Brightedge, 2019). 

Daarbij betaal je per klik bij SEA, wat op termijn stevig kan optellen. Zo kun je in verschillende tools zien wat andere websites ongeveer uitgeven aan bedrag voor hetzelfde aantal bezoekers. In het screenshot hieronder is te zien dat Monday.com de maand september (2023) naar schatting bijna 2 miljoen euro betaald heeft aan advertenties.

Wat mij betreft is SEO zeker belangrijk genoeg om in te investeren, omdat je op lange termijn meer terug kunt verwachten.

Wanneer je stopt met betalen voor de online advertenties, ben je je zichtbaarheid kwijt en heb je geen bezoekers meer.

Wanneer je website geoptimaliseerd is voor zoekmachines, zul je je plekken niet zomaar verliezen, ook wanneer je stopt met investeren. En dit is maar 1 voorbeeld van de voordelen van SEO.

Wat zijn de voordelen van SEO?

De voordelen van SEO zijn talrijk. Zo kun je denken aan:

  • Meer websitebezoekers en dus meer potentiële klanten en dus meer potentiële winst
  • Grotere naamsbekendheid
  • Het creëert online vertrouwen
  • SEO kan concurrentievoordeel opleveren
  • Servicegebied uitbreiden
  • SEO heeft een groter klikpercentage (CTR) dan SEA
  • Langdurige resultaten
  • Etc.

Genoeg redenen dus om SEO serieus te overwegen. Maar het is goed om te overwegen of SEO ook een interessant kanaal is voor jou. 

Voor wie is SEO interessant?

SEO is interessant voor de meeste bedrijven en websites, al zijn er een aantal belangrijke zaken om te overwegen. Denk aan budget, tijd, expertise en verwachting. Wanneer je snel resultaten wilt en hier niet veel moeite voor wilt doen, past het adverteren via Google of social media waarschijnlijk beter bij je. 

Wil je er wel moeite voor doen, maar wil je er geen geld aan uitgeven, dan zul je wat meer geduld moeten opbrengen. 

Eigenlijk kan bijna elke website wel SEO gebruiken, omdat de meeste websites hetzelfde doel dienen; meer klanten/meer inkomen.

Maar wanneer je net start met een budget van 500 euro en een nieuwe website, is het niet realistisch om te verwachten dat je binnen 3 maanden bovenin Google staat voor competitieve zoekwoorden. Laat staan wanneer je concurrenten al een tijd bezig zijn om zichzelf online te vestigen. 

Oké, SEO is dus relevant voor de meeste websites, maar wat is een zoekmachine geoptimaliseerde website?

Wat is een voorbeeld van een zoekmachine geoptimaliseerde website?

Er zijn veel voorbeelden te noemen van zoekmachine geoptimaliseerde websites. De meeste websites die hoog scoren in de zoekmachines op competitieve zoektermen zullen (gedeeltelijk) geoptimaliseerd zijn, anders is de kans erg klein dat deze website bovenaan staat op die termen. 

Een aantal bekende websites (binnen de SEO industrie) zijn o.a. Ahrefs, Moz, Search engine journal, SEMrush, Tripadvisor, etc. Deze websites maken allemaal gebruik van SEO strategieën om de website beter vindbaar te maken.

Ook binnen Nederland zijn er veel websites die gebruik maken van SEO strategieën, hierbij kun je denken aan Coolblue, Bol.com, maar ook kleinere websites zoals die van mijzelf.

Hoe werkt SEO?

SEO is vaak een combinatie van strategieën en technieken. Er zijn wel altijd drie belangrijke pijlers van SEO: on page, off page en techniek. In bijna elke goede strategie komen deze drie terug.

Een goede SEO specialist helpt je niet alleen om je website hoger in zoekmachines te krijgen, maar helpt je ook aan meer klanten. Om die reden is SEO voor veel bedrijven een vast onderdeel van hun marketing. 

Hoe werkt SEO?

On-page SEO

Met on-page SEO worden de verbeteringen bedoeld die je uit kunt voeren op een webpagina (een pagina op een website) zelf. Hierbij kun je denken aan de juiste structuur van koppen, in het Engels zijn dit de H1-H6 en paragrafen. In het Microsoft Office programma “Word” kun dit bijvoorbeeld herkennen aan Koptekst 1 t/m Koptekst 6. 

Maar ook het richten van de juiste tekst op de juiste intentie, waarbij je gebruik maakt van de juiste zoekwoorden die mensen gebruiken om hun doel te bereiken.

Al zijn dit maar een tweetal voorbeelden van on page optimalisatie, zoals: meta titel & beschrijving optimalisatie, afbeelding optimalisatie, gebruik maken van alt tekst, interne links, logische samenhang, online expertise over een onderwerp, leesbaarheid, volledigheid, etc. 

Een zeer belangrijke on page factor is het verbeteren van gebruikerservaring op je website. Mijn verwachting is dan ook dat deze de aankomende jaren nog belangrijker zal worden.

Google verzameld namelijk ook de data of mensen na jouw website nog andere websites bezoeken, of dat ze mogelijk gevonden hebben waar naar zochten.

Zo heb je ook nog tal van andere factoren, waar je niet direct (volledige) controle over hebt. Dit noem je off-page SEO. 

Off-page SEO

Off-page SEO omslaat de mogelijkheden die je hebt, die niet (direct) met je eigen website of webpagina te maken hebben. Die had je misschien al wel aan zien komen.

Met off-page SEO wordt onder andere het actief verkrijgen van links (linkbuilding) naar je website bedoelt. Actief zijn op social media en mensen via andere platformen naar je website sturen helpt ook mee, net als branding of PR activiteiten.

Dit is een zeer belangrijke rankingfactor, al probeert Google de laatste jaren de waarde ervan wat te verminderen. Een medewerker van het Google Search Team, Gary Ilyess, benoemde op 24 september 2023 op PubCon nog dat hij links niet in de top 3 rankingfactoren zou scharen. Maar dit lijken tot dusver vooral woorden te zijn en geen acties. 

Volgens sommige wereldwijd bekende SEO specialisten, zoals bijvoorbeeld Matt Diggity, is het zo ingebakken in de algoritmes van Google, dat het ook in de toekomst waarschijnlijk niet zonder dit signaal kan. Net zoals bij de derde pijler trouwens, technische optimalisatie. 

Technische SEO

Techniek achter een website is zeer belangrijk en is ook duidelijk steeds belangrijker aan het worden. De reden daarvan is vrij simpel, de techniek wordt beter, mensen verwachten meer en Google wil de kosten verlagen.

Bij technische SEO wordt er bijvoorbeeld gekeken naar crawlbudget, logfile analyse, snelheid verbeteren, of de canonical tags goed staan, etc. 

Dus voor zowel websitebezoekers als Google, is het hebben van een goede techniek zeer belangrijk en daarmee dus ook voor jou.

Niemand houdt van een trage website. Zo is er een bekend onderzoek wat aantoont dat een website die 1 seconde doet over laden, gemiddeld 3x meer conversies heeft dan een website dat 5 seconden doet over laden (Portent, 2022).

Zoals gezegd zijn dit de 3 meest bekende pijlers van SEO, maar er zijn nog een stuk meer belangrijke werkzaamheden die belangrijk zijn om in te zetten.

Welke SEO werkzaamheden zijn er?

De SEO werkzaamheden die vaak worden ingezet zijn SEO audits, linkbuilding, contentstrategie, technische SEO, verbeteren van websitestructuur, webpagina optimalisatie, concurrentieanalyse, anticiperen van Google updates en conversieoptimalisatie (niet in vaste volgorde).

Welke SEO werkzaamheden zijn er?

SEO audits

SEO audits, ook wel bekend als SEO checks, helpen om de huidige staat van je website, kansen en verbeterpunten in kaart te brengen. Afhankelijk van je (type) aanbod, wensen en doelen helpt dit om prioriteiten te stellen.

Let wel op, er zijn veel “specialisten” die een audit aanbieden, waarbij ze simpelweg een uitdraai maken via een bepaalde tool en jou stevig laten betalen. Dit is niet wat ik bedoel met een goede audit. Wanneer ik een SEO audit uitvoer, duik ik volledig de data van jouw website in, kijk ik naar de relevantie, kwaliteit en kwantiteit van backlinks en kijk ik naar je (online) concurrenten.

Linkbuilding

Linkbuilding betekent: Het zorgen voor een toestroom van relevante en autoritatieve backlinks, welke bijdragen aan een ‘natuurlijk’ linkprofiel. Dit helpt je online autoriteit in de ogen van Google te vergroten. 
Je kunt deze links verkrijgen door ervoor te betalen, gast blogs schrijven, Pr-tactieken, te ruilen, etc. 
Dit is dus allemaal onderdeel van off page SEO. 

Contentstrategie

Met een contentstrategie bedoel ik het voorbereiden van goede SEO teksten en beeldmateriaal op basis van zoekwoorden, zoekintentie, zoekvolume en semantische (+ contextuele) relevantie.

Dit kan content zijn op je eigen website, YouTube filmpjes, Social Media posts, nieuwsberichten, etc. 

Technische optimalisatie

Technische SEO is eigenlijk vooral problemen oplossen, technische optimalisatie & technische vraagstukken beantwoorden, zoals bijvoorbeeld structured data (een vorm van code), de snelheid van je website verbeteren, mobiel vriendelijkheid optimaliseren, crawling & indexering, website migraties en nog een aantal andere opties. Dit kan door een technische SEO specialist zelf worden uitgevoerd of in samenwerking met een developer. 

Website architectuur verbeteren

Een goede website architectuur zorgt voor een gemakkelijk navigeerbare website, zowel voor zoekmachines als websitebezoekers. Hierdoor zorg je dat de juiste webpagina’s op de juiste manier gevonden worden, vanuit de juiste plekken. Dit wordt gedaan door een goede menustructuur, footerstructuur, eventuele sitemaps en vooral belangrijk; interne links. 

Semantische optimalisatie

Semantische optimalisatie is een onbekende- en voor velen een vrij moeilijke term. Ik zal het proberen uit te leggen aan de hand van het voorbeeld van de zoekterm “mustang”.

Wanneer ik in Google op zoek ga naar mustang, is het voor Google lastig om te begrijpen wat ik wil exact wil zien. Daarom schat het algoritme van Google in dat ik de auto wil zien, maar geeft het ook nog de optie om te zoeken naar het dierenras, een mustang paard of zelfs naar een muzieknummer. Dit is te zien op onderstaande afbeelding. 

hoe-begrijpt-google-zoekopdrachten

Wanneer de website te maken heeft met een paard, zal ik het ook moeten hebben over hooi en zadels, voeding, dressuur en andere kenmerken die weinig of niets te maken hebben met auto’s. Zo geef je de zoekmachine als het ware wat hints om gemakkelijker te begrijpen waar je website over gaat.

Hiermee maak je het goedkoper voor de “Large Language Modellen” van Google om te begrijpen waar je pagina over gaat.

Concurrentieanalyse

Bij een concurrentieanalyse wordt in kaart gebracht wat werkt bij je concurrenten en waar kansen liggen. Maken zij gebruik van SEO, zo ja; hoe dan? Wat kunnen wij hiervan leren, welke kansen zijn er en wat kun je verwachten als investering in tijd en/of budget? 

Conversieoptimalisatie

Conversieoptimalisatie helpt om de bezoekers van je website om te toveren naar daadwerkelijke klanten. Anders heb je in de meeste gevallen niet zoveel aan je toegenomen websiteverkeer.

Wanneer bezoekers langer op je website blijven of Google het signaal geven dat ze op jouw website gevonden hebben wat ze zoeken, is dit een positief signaal voor het algoritme. Goede SEO gaat vaak samen met conversieoptimalisatie. 

Helaas is niet elke SEO specialist ook goed in het leveren van resultaten. En wanneer je als ondernemer of bedrijf onvoldoende kennis hebt van SEO, kan dit helaas lang (onopgemerkt) doorgaan. 

Google updates voorbereiden of herstellen van

In deze snel veranderende online wereld is het belangrijk om niet alleen op de hoogte te zijn van veranderingen, maar ook de ontwikkelingen op de juiste manier te verwerken in de strategie.

De meeste online marketeers & (online) ondernemers zijn bekend met de Google updates. Deze updates kunnen je resultaten heel positief beïnvloeden, maar kunnen ook een zeer negatieve invloed hebben waarbij je bijna geen bezoekers meer krijgt en amper vindbaar bent. 

Daarom wil je een SEO strategie die minimaal beïnvloed kunnen worden door een algoritme. Maar hier gaat tijd en geld inzitten, waarbij er geen definitieve zekerheid gegeven kan worden.

Wat is het algoritme van Google?

Het algoritme van Google bepaalt wat er  bovenaan in de zoekresultaten wordt weergegeven op basis van verschillende factoren.

Enkele van deze factoren zijn de relevantie van de inhoud van een webpagina ten opzichte van de zoekopdracht, de autoriteit van de website, de snelheid en mobielvriendelijkheid van de website, de gebruikerservaring en de gebruiksvriendelijkheid van de website.

Google maakt gebruik van complexe algoritmen zoals PageRank en RankBrain om de rangschikking van de zoekresultaten te bepalen.

Deze algoritmen worden regelmatig bijgewerkt en verbeterd om de relevantie van de zoekresultaten te waarborgen en om manipulatie van de resultaten te voorkomen.

Het doel van het algoritme van Google is om de gebruikers de meest relevante en kwalitatieve zoekresultaten te tonen, zodat zij snel en gemakkelijk de informatie kunnen vinden waar zij naar op zoek zijn.

Welke SEO strategie past bij mij?

De SEO strategie die bij jou past, is lastig te definiëren zonder voldoende context. Daarbij is SEO eigenlijk altijd maatwerk, omdat niet elke strategie of mogelijkheid de juiste is voor jouw website, of het meeste/gewenste resultaat geeft. 

Natuurlijk kan het zijn dat het budget ontoereikend is en dat er prioriteiten gesteld moeten worden. Er zijn natuurlijk mogelijkheden om zonder alle drie de componenten alsnog resultaten te behalen, maar wanneer alle drie samenwerken is de kans op snel resultaat het grootste. 

Ook zijn er een aantal strategieën te onderscheiden die je kunnen helpen om een idee te krijgen wat bij jouw onderneming past:

SEO voor webshops

SEO voor webshops, ook wel e-commerce SEO genoemd, is vooral gericht op het hoger in zoekmachines als Google komen voor aankoopgerichte zoektermen. Dit richt zich vooral op het optimaliseren van; CRO (conversie ratio); productpagina’s, categoriepagina’s, snelheid, reviews en afbeeldingen.

Lokale SEO

Lokale SEO is vooral geschikt voor aanbieders van lokale diensten. Een kapper die gevestigd is in Amsterdam, zal waarschijnlijk niet vindbaar willen zijn in Rotterdam (misschien bij een franchise), maar vooral vindbaar worden in Amsterdam, of misschien vooral zelfs in zijn wijk of gebied in Amsterdam.

Hier zijn, op de drie algemene pijlers na, weer een aantal andere belangrijke aspecten, zoals: optimaliseren van Google Bedrijfsprofiel, gebruik maken van lokale landingspagina’s, het verkrijgen van lokale links, “lokale” reviews, Google Maps routebeschrijvingen, etc. 

SEO voor SaaS (Software as a Service) bedrijven

SEO voor softwareaanbieders vraagt ook weer een iets andere benadering. Hier zie je veelal dat er een veel langere periode van besluitvorming nodig is. Dus wil je ook meer inspelen op de “top of the funnel” en het vergelijken met andere software.

Hier zul je ook wat agressiever moeten zijn in je SEO strategie, omdat de concurrentie over het algemeen stevig is en het klantbehoud lang is. 

Nationale en internationale SEO

Bij nationale en internationale SEO kun je denken aan websites zoals een vakantiediscounter of een Tripadvisor. Hierbij zijn je diensten niet aan alleen producten of locaties gevonden, maar probeer je een zo groot mogelijk publiek te bereiken, op (inter)nationaal niveau. Hier zijn de drie eerder genoemde pijlers het belangrijkste om gecombineerd goed uit te voeren.

Hoe zet je SEO in?

Je kunt SEO op verschillende manieren inzetten, maar internationaal zijn white hat, black hat en grey hat het meest bekend. Waarom heten deze termen zo? Dit is een indicatie die binnen meerdere computergerelateerde werkvelden gebruikt worden. Denk maar aan whitehat hacker of blackhat hacker, zo ook met SEO.

white hat, grey hat en black hat seo

Wat is white hat SEO?

White hat SEO bestaat uit activiteiten die je rankings op de resultatenpagina (SERP) verbeteren, maar binnen de richtlijnen zijn van de zoekmachine. Whitehat SEO is het tegenovergestelde van black hat SEO. Wanneer je SEO inzet volgens een white hat methode, focus je onder andere op:

  • Kwalitatieve content
  • Snelle website
  • Zo min mogelijk technische fouten
  • Fijne gebruikerservaring

Wat is black hat SEO?

Black hat SEO omslaat alle activiteiten die je niet volgens de richtlijnen uitvoert, om je website hogere rankings te krijgen.

Veel black hat SEO technieken houden de zoekmachines voor de gek, wat snel (en soms veel) winst kan opleveren. Op de lange termijn riskeer je penaltys, soms handmatig, of zelfs een volledige ban. Deze penaltys zijn vaak erg moeilijk, zo niet onmogelijk, om van te herstellen. 

Voorbeelden van black hat SEO zijn:

  • Het verbergen van content
  • Keyword stuffing (het zoekwoord waar je voor wilt ranken veel en onnatuurlijk terug laten komen op een webpagina.)
  • DDoS aanvallen
  • (Spam) linkbuilding
  • Cloaking (verhullen van de inhoud van een pagina. Een website laten zien aan de zoekmachine en een andere aan websitebezoekers.)

Er zijn nog veel meer black hat technieken te noemen. Toch wil ik adviseren om geen risico te lopen met zulke technieken en binnen de richtlijnen van zoekmachines als Google te blijven.

Wat is gray hat SEO

Gray hat SEO is een combinatie van black hat en white hat technieken. Een veelkomend voorbeeld hiervan is het schrijven van goede content, waarbij er vervolgens backlinks worden gekocht. Het schrijven van kwalitatieve content is een white hat SEO techniek. Het kopen van backlinks is daarentegen een black hat SEO techniek. 

Deze gray hat SEO technieken worden veel ingezet, omdat de resultaten sneller behaald kunnen worden dan met white hat SEO. Daarbij is het risico lager op een volledige ban en/of een handmatige penalty.

Wat is het “indexeren”?

Indexeren betekent (simpel gezegd) dat je website vindbaar wordt op internet, via zoekmachines als Google. Je website bestaat uit diverse bestanden, die gevonden en opgeslagen worden door de index (database) van de zoekmachine.

Zo kan de zoekmachine snel jouw website laten zien, wanneer dit relevant is. In google kun je dit indexeren van je webpagina’s bekijken in de Google Search Console en bij Bing kun je dit zien in Bing webmaster tools.

Wat betekent online autoriteit?

Online autoriteit betekent dat je door de zoekmachines (en waarschijnlijk ook veel potentiële webbezoekers) gezien wordt als een betrouwbare, relevante en vooraanstaande bron voor een bepaald onderwerp.

Wanneer je een online autoriteit bent, zal het een stuk makkelijker zijn om te ranken voor de juiste zoekwoorden. Je zou kunnen zeggen dat het een belangrijk doel is binnen SEO om de status van online autoriteit te verkrijgen.

Kun je SEO zelf doen?

Ja, je kunt zelf je SEO doen. Als starter met een zeer beperkt budget raad ik je aan dit ook zelf te doen. Het uitbesteden van SEO zou ik je pas adviseren wanneer je voldoende budget hebt om te kunnen investeren.

Wil je liever SEO uitbesteden?

Het uitbesteden van SEO kan op termijn een goedkopere investering zijn. Dit omdat je mogelijk veel sneller stabiele inkomsten of omzetgroei kunt realiseren en je de basis goed hebt staan. 

Als freelance SEO specialist help ik je hier graag bij. Dit kan door middel van een advies, projectbasis of door mij maandelijks of als interim in te huren. 

Ook kan ik je voorzien van een SEO training, of dit nu voor jouzelf is of voor een team. De trainingen die ik geef zijn gericht op het zelf uitvoeren van linkbuilding, het verbeteren van je on page SEO of het leren schrijven van SEO teksten.

Wil je dat anderen dit ook lezen?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *